Polacy to jeden z niewielu narodów w Europie, w którym zdecydowana większość obywateli unika wizyt z gabinecie stomatologicznym. Między innymi dlatego, Polska znajduje się w czołówce państw, w których znaczna część społeczeństwa boryka się z chorobami zębów. Odpowiedzialna jest za to dentofobia, czyli paniczny lęk przed dentystą, której głównym skutkiem jest odwiedzanie specjalisty tylko wówczas, gdy na profilaktyczne leczenie jest już zdecydowanie za późno.

Dlaczego Polacy boją się dentysty?

Problem ten powszechny jest zarówno wśród dzieci, jak i dorosłych. Za strach przed wizytą w gabinecie dentystycznym w dużej mierze odpowiadają przykre doświadczenia z przeszłości. Z tego powodu, znaczna część Polaków obawia się bólu związanego z leczeniem i brakiem znieczulenia, a także charakterystycznego dźwięku wydawanego przez specjalistyczne urządzenia.

W niektórych przypadkach lęk przed dentystą generowany jest przez poczucie wstydu, z którym boryka się pacjent, wynikające m.in. z nieprawidłowości występujących w obrębie jamy ustnej, które u większości pacjentów wynika z zaniedbań w zakresie regularnych wizyt kontrolnych.

Dentofobia – charakterystyczne objawy

Osoby cierpiące na dentofobię mogą doświadczać objawów somatycznych, za które odpowiedzialny jest strach. Wśród nich, wyróżnić można m.in.

• bezsenność i koszmary senne,
  • bóle głowy,
  • nudności i bóle brzucha,
  • wymioty,
  • biegunkę.

Skutki dentofobii

Główną konsekwencja dentofobii u Polaków są zaniedbania w zakresie profilaktycznego leczenia. To ono w dużej mierze odpowiedzialne jest za zapobieganie schorzeniom oraz minimalizowanie ryzyka ich rozwoju. Ponadto, lęk przed dentystą u dorosłych, często przerzucany jest na dzieci, co powoduje nasilenie problemu, poprzez nieuczęszczanie na wizyty kontrolne oraz nieprawidłową higienę jamy ustnej, a tym samym wzmożony rozwój próchnicy.

Warto jednak pamiętać, że współczesny rozwój medycyny, w tym także stomatologii, a także możliwość skorzystania ze znieczulenia miejscowego, czyni gabinety dentystyczne coraz bardziej przyjazne zarówno małym, jak i dorosłym pacjentom. Dlatego warto przełamać strach i odwiedzić specjalistę.