Utrata zęba powoduje u pacjentów dyskomfort. Przeżuwanie pokarmów staje się trudniejsze, pogorszeniu ulega także estetyka uśmiechu. Współczesna stomatologia oferuje szereg rozwiązań w sytuacji, w której chcemy uzupełnić luki w jamie ustnej. W zależności od preferencji i budżetu pacjenci mogą decydować się na protezę, most lub cieszące się obecnie największą popularnością implanty dentystyczne.

Utrata zęba – częsty problem

W jaki sposób tracimy zęby? Powody mogą być oczywiście różne, lecz najczęściej jest to pokłosie niewłaściwej i niewystarczającej higieny jamy ustnej, uszkodzenia mechaniczne w obrębie szczęki czy choroby miazgi i tkanek łącznych. Bez względu na przyczynę, brak zęba lub zębów może być przyczyną dyskomfortu i wielu problemów. Luki w jamie ustnej skutkują bowiem przeciążeniem sąsiadujących zębów, które mogą się na przykład przemieszczać. Problem może stanowić także funkcjonowanie stawów skroniowo-żuchwowych czy odpowiednie rozdrabnianie pokarmów. Implanty stanowią jeden ze sposobów na uzupełnienie braków w uzębieniu.

Początki implantologii w stomatologii sięgają lat 50. ubiegłego wieku. Implant zastępuje utracony korzeń i umożliwia zamocowanie korony w miejscu utraconego zęba. Wykonuje się go zazwyczaj tytanu i umieszcza się w kości szczękowej. Zanim jednak możliwe będzie wprowadzenie go do kości, konieczna jest zazwyczaj ekstrakcja zęba lub zębów. Po wygojeniu się miejsca po usuniętym zębie (może to potrwać kilka miesięcy), stomatolog ocenia jakość kości szczękowej korzystając m.in. z diagnostyki obrazowej. W przypadku, kiedy nie ma przeciwskazań, można rozpocząć procedurę wszczepienia implantu.

Jak wygląda zakładanie implantów dentystycznych?

Cała procedura jest zazwyczaj kilkuetapowa. W pierwszej kolejności zabieg polega na nacięciu dziąsła i zrobieniu otworu w kości przy użyciu specjalnych narzędzi. To właśnie tutaj umieszcza się następnie implant, który kształtem zazwyczaj przypomina walec. Przez następne kilka miesięcy implant integruje się z kością. Po tym czasie w sztuczny korzeń wkręca się śrubę gojącą. Ostatnim etapem w uzupełnianiu uzębienia jest zakładanie korony.

Każdy z etapów jest bezbolesny i odbywa się w znieczuleniu miejscowym. Czas trwania zakładania implantu, choć rozłożony w czasie, nie trwa długo. Każda wizyta w gabinecie stomatologicznym trwa zazwyczaj tyle, ile standardowa konsultacja.