Nieprawidłowa higiena oraz kondycja jamy ustnej, a także schorzenia występujące w jej obrębie, mogą przyczyniać się do powstawania chorób nie tylko zębów i przyzębia, ale również całego organizmu. Przewlekłe infekcje dróg oddechowych czy uciążliwe bóle głowy, to tylko niektóre z dolegliwości, które mogą być wywołane przez zaniedbania w obrębie jamy ustnej.

Dlatego tak istotne są regularne wizyty w gabinetach stomatologicznych, które umożliwią wczesne wykrycie próchnicy oraz stanów zapalnych, a tym samym wdrożenie leczenia ograniczającego ryzyko powstania wielu chorób, w tym także tych zagrażających życiu.

Cukrzyca

Nieleczona próchnica jest chorobą bakteryjną, która może być jedną z przyczyn cukrzycy.
Z czasem nagromadzone bakterie niszczą tkankę zęba, aż do momentu, w którym mogą wywołać stan zapalny, taki jak zgorzel miazgi. W jego konsekwencji, może dojść do przedostania się bakterii do krwiobiegu. Bakterie wraz z krwią mogą dotrzeć do trzustki, uszkadzając komórki odpowiedzialne za produkcję insuliny, a tym samym wywołać cukrzycę.

Choroby układu krążenia

Bakterie odpowiedzialne m.in. za powstawanie próchnicy oraz chorób przyzębia, mogą również powodować niebezpieczne schorzenia układu krążenia. W niektórych przypadkach, szczególnie gdy stan zapalny w jamie ustnej jest zaawansowany, może dojść do odkładania w naczyniach krwionośnych blaszki miażdżycowej, ograniczającej przepływ krwi, co w skrajnych przypadkach, może spowodować zawał bądź udar.

Schorzenia stawów

Przewlekłe stany zapalne w jamie ustnej mogą powodować schorzenia w całym organizmie. Bakterie, odpowiadające za niszczenie zębów i przyzębia, w niektórych przypadkach wywołują reakcję autoimmunologiczną organizmu i stopniowe niszczenie stawów.

W poważnych stanach zapalnych miazgi zębowej, może dojść do przedostania się bakterii do krwiobiegu i zaatakowania połączeń międzykostnych. Tego typu uszkodzenia mogą skutkować rozwojem poważnych schorzeń, takich jak m.in. reumatoidalne zapalenie stawów.

Nie ulega wątpliwości, że regularne wizyty w gabinecie stomatologicznym oraz wczesne zdiagnozowanie schorzeń zębów i tkanek przyzębia, są jedynym sposobem na wdrożenie leczenia w kierunku zminimalizowania ryzyka rozprzestrzeniania się bakterii zarówno w obrębie jamy ustnej, jak i w całym organizmie, pozwalając zachować go w dobrej kondycji.