Ich prawidłowe funkcjonowanie to nie tylko obszar zaangażowania otorynolaryngologa. Zmiany w obrębie zatok są istotne również dla lekarzy stomatologów. Choć to głównie nieleczona próchnica bądź komplikacje po zabiegach endodontycznych lub leczeniu implantologicznym mogą stanowić przyczynę zapalenia zatok, choroba ta może stać się przyczyną różnych problemów natury stomatologicznej. Cierpiący na nią pacjenci często uskarżają się na bóle ósemek, siódemek lub szóstek, a czasem nawet trójek i dwójek.

Gdy mamy do czynienia z wtórnymi zmianami w obrębie zatok, ze względu na ewentualne powikłania, przed podjęciem leczenia lekarz stomatolog może skierować swojego pacjenta do poradni otorynolaryngologicznej.

Zmiany w obrębie zatok a implantologia

Ich stan zapalny może być poważnym przeciwwskazaniem do przeprowadzenia zabiegu wszczepienia implantów zębowych. Przed rozpoczęciem leczenia pacjent powinien zostać skierowany na tomografię stożkową (CBCT), która pozwoli ocenić budowę zatok oraz ewentualne procesy chorobowe. Na jej podstawie otorynolaryngolog będzie w stanie wyeliminować zmiany zapalne uniemożliwiające przeprowadzenie planowanego zabiegu implantologicznego.

Niewyleczone zmiany zapalne mogłyby stać się przyczyną nadkażenia implantu lub braku jego osseointegracji.

Istotnym problemem w leczeniu implantologicznym mogą okazać się również takie zmiany jak resorpcja wyrostka zębodołowego szczęki oraz poszerzenie objętości zachyłka zębodołowego. Przed wszczepieniem implantów zębowych niezbędne mogą okazać się więc takie zabiegi jak regeneracja wyrostka zębodołowego bądź też chirurgiczne podniesienie zatok szczękowych.

Przykry zapach z ust

Halitoza, czyli utrzymujący się, nieprzyjemny zapach z jamy ustnej, może wynikać oczywiście z problemów typowo stomatologicznych. Często będzie to zatem pierwsze skojarzenie pacjenta, który szukając pomocy swoje kroki skieruje do gabinetu dentystycznego. Należy mieć jednak świadomość, że przyczyną halitozy może być również przewlekłe zapalenie zatok i spływająca po tylnej ścianie gardła wydzielina ropna.

Nie ulega wątpliwości, że w trosce o zdrowie pacjenta, stomatolodzy i otorynolaryngolodzy powinni działać razem.