Od dziecka uczymy się, że trzeba dbać o stan swoich zębów, regularnie je szczotkować i czyścić nicią. Z pewnością wiesz, że równie ważny w ich pielęgnacji jest przegląd dentystyczny. Warto się na niego wybierać, choć u wielu osób wizyta u stomatologa budzi dreszcze. Jak dokładnie przebiega? Jak często trzeba go wykonywać? Dowiesz się tego w poniższym artykule.

Przegląd dentystyczny to standardowa procedura, na którą możesz się zgłosić w każdym gabinecie. Zaczyna się od szczegółowego wywiadu lekarskiego. W jego trakcie specjalista zapyta Cię o przyjmowane leki i choroby przewlekłe, szczególnie takie jak cukrzyca, miażdżyca czy zakrzepica. Te schorzenia wpływają na stan uzębienia i mogą przyczynić się do powstania stanów zapalnych w obrębie dziąseł i przyzębia.

Przed przystąpieniem do oglądu jamy ustnej, należy też poinformować specjalistę o swoich dolegliwościach — boli Cię ząb? Cierpisz na nadwrażliwość? A może masz na dziąśle niepokojącą narośl? Powiedz o wszystkim!

Ocena zmian chorobowych

W ramach przeglądu dentystycznego stomatolog sprawdzi, by w Twoich zębach nie ma ubytków oraz obejrzy wszystkie wypełnienia, jeśli je masz. Co więcej, oceni stan jamy ustnej i ustali, czy nie ma w niej zmian takich jak mucocele, torbiele, włókniaki, brodawczaki, nadziąślaki, ropnie lub przetoki.

Zdjęcie panoramiczne i RTG

Bywa, że nie wszystkie zmiany są widoczne gołym okiem. W przypadku wyrzynających się ósemek lub głębokich stanów chorobowych może być potrzebne zdjęcie RTG. Z jego pomocą podczas przeglądu dentystycznego można wykryć takie zmiany jak próchnica w powierzchniach stycznych zębów, ukryte ropnie, torbiele i guzy. Poza tym określić ułożenie ósemek częściowo bądź całkowicie zatrzymanych w kości. Jeśli potrzeba sprawdzić jeszcze stan szczęki i żuchwy, wykonuje się pantomogram, czyli zdjęcie panoramiczne. To dobre rozwiązanie również wtedy, gdy przymierzasz się do założenia aparatu. Pozwoli ono dokładnie ujrzeć ułożenie wszystkich zębów i zaplanować leczenie ortodontyczne.

Higienizacja

W ramach przeglądu dentystycznego niemal każdy dentysta wykonuje również podstawowe zabiegi higienizacyjne takie jak skaling, piaskowanie i polerowanie — można też poprosić o fluoryzację. Te procedury zmniejszają ryzyko wystąpienia próchnicy i innych stanów zapalnych w obrębie zębów i dziąseł (jeśli wykonujesz je regularnie!).

Co dalej?

W przypadku wykrycia zmian chorobowych, które wymagają interwencji, stomatolog wstępnie przedstawi plan leczenia. Następnie z pewnością potrzebne będzie kilka wizyt, w których trakcie doprowadzi je do końca — jest to kwestia indywidualna, zależna od sytuacji pacjenta.

Jak często wybierać się na przegląd?

Najlepiej robić to raz na pół roku. Jeśli nie masz takiej możliwości ze względów finansowych lub wizyta u specjalisty napawa Cię zbyt dużym lękiem, wystarczy, że przyjdziesz na przegląd stomatologiczny 2 razy w roku. Warto zaznaczyć, że dużo częstsze wizyty wskazane są u ciężarnych kobiet – optymalna jest jedna wizyta na trymestr. Do dentysty częściej powinny się też wybrać osoby cierpiące na cukrzycę — jak wcześniej wspomniano, ta choroba przewlekła, podobnie jak ciąża, zwiększa ryzyko wystąpienia stanów zapalnych w jamie ustnej. Identycznie działa palenie papierosów i nadużywanie alkoholu, dlatego regularnie wybieraj się na badanie, jeśli masz skłonności do tych używek.

Nie bój się!

Przegląd dentystyczny to prosta, bezbolesna wizyta, która trwa maksymalnie 30 minut. Jej czas wydłuża się, gdy trzeba wykonać dodatkowe zdjęcie lub przeprowadzić higienizację. Musisz wiedzieć, że piaskowanie i usuwanie kamienia, choć wymaga użycia specjalistycznej aparatury, również nie boli, dlatego nie masz się czego obawiać!

Profilaktyka to podstawa

Jeśli chcesz zadbać o stan swoich zębów, przegląd dentystyczny to nie wszystko. Bardzo ważne jest regularne mycie zębów (rano i wieczorem), płukanie jamy ustnej płynem i czyszczenie przestrzeni międzyzębowych nicią. Tylko wtedy, kiedy będziesz o tym pamiętać, masz szansę uniknąć próchnicy, nadwrażliwości, ropniaków i innych stanów zapalnych w obrębie zębów, dziąseł i jamy ustnej.