Trzecie trzonowce, zęby mądrości, ósemki – wszystkie te określenia odnoszą się do zębów, które znajdziemy w tylnej części jamy ustnej. I właśnie ze względu na problematyczne ułożenie w niektórych przypadkach muszą zostać usunięte. Co należy wiedzieć o ich ekstrakcji?

Zęby mądrości – gdy interweniuje chirurg

Ósemki – ostatnia para trzonowców, które wyrzynają się najpóźniej, bo nawet do 25. roku życia – nierzadko bywają przyczyną problemów stomatologicznych. Wynika to nie tylko ze względu na czas, w którym się pojawiają, ale także ich problematyczne położenie. Wyrastają w tylnej części jamy ustnej, a zatem tej, w której gromadzą się resztki jedzenia. Z tego powodu nie zawsze można dotrzeć do nich zwykłą szczoteczką, nie mówiąc już o nitkowaniu. Prawidłowa higiena jest więc dość utrudniona. To właśnie w okolicy ósemek swoje pierwsze objawy wykazuje np. próchnica. Zbyt późne wyrzynanie się powoduje natomiast ból, czego przyczyną bywa wyrastanie zęba mądrości pod niewłaściwym kątem.

Kiedy zęby mądrości kwalifikują się do ekstrakcji?

Decyzja o ekstrakcji zębów mądrości poprzedzona zostaje dokładnym badaniem stomatologicznym, które uwzględnia nie tylko stan jamy ustnej, ale zdrowia w ogóle. Do zabiegu kwalifikują się pacjenci, u których wyrzynanie ósemek przebiega nieprawidłowo lub jest przyczyną poważniejszych problemów zdrowotnych, np. próchnicy czy zapalenia dziąseł. Bywa również, że niewłaściwy wzrost trzonowców doprowadza do kłopotów z prawidłowym rozmieszczeniem pozostałych zębów. W takim przypadku interwencja chirurga stomatologii również może okazać się niezbędna.

Jak wygląda zabieg ekstrakcji ósemek?

Zwykle zabieg taki poprzedzony zostaje dodatkowym badaniem tomograficznym. Odbywa się przy znieczuleniu. Specjalista wykonuje nacięcie, odsłania kość szczęki, a następnie usuwa ząb i zakłada szwy na zębodole. Gojenie się rany trwa z reguły około tygodnia. Przez ten czas pacjent powinien stosować się do zaleceń dentysty, aby nie doszło do powikłań, na przykład rozwoju stanu zapalnego.